Дистанційна освіта для громадських активістів в період карантину*

Filed under Новини

Ростислав Заєць, громадський активіст, асистент програм з молодіжної політики Міжнародного республіканського інституту про дистанційне навчання в період карантину.

Міжнародний республіканський інститут реалізує ряд проєктів в напрямку дистанційної освіти. І, у зв’язку з карантином ми були вимушені перейти на онлайн навчання. Проекти «Школа молодого політика» орієнтований на дітей 15-17 років та «Академія політичного лідерства» для учасників та учасниць віком від 18 до 40 років. Це навчання політичної культури, політичної грамотності і зараз, мобілізація як виборців, так і тих, хто претендуватиме на виборчі позиції в міські ради для того, щоб навчати людей, котрі будуть балотуватись як депутати або помічниками депутатів. Що їм треба знати, аби вони могли компетентно виконувати свої обов’язки, і для електорату навчання – що треба знати, як обрати кандидата не лише за красивою картинкою. Тобто, широке навчання.

У нас це проходить у форматі семінарів, які проводимо по всій Україні з малими групами людей до 25 осіб. Це дуже інтенсивне навчання протягом 2-3 днів. І ці 2-3 дні треба було вмістити і в об’єм матеріалу, який мали підготувати тренери, і аби не втратити ні якість, ні об’єм інформації, котру ми можемо надати слухачам. Було прийнято рішення, як і всюди, проводити ZOOM-конференції. Але, деякі речі практично неможливо було пояснювати в подібному форматі, адже на початку не було навіть вмінь.

Можна сказати, що це стало деякою проблемою, раніше була система роботи, коли ми бронювали готель, проводили конкурс серед великої кількості претендентів… А тут треба було розуміти, як ми будемо проводити конкурс. Чи це буде відбуватися абсолютно для всіх, як учасники приєднуються, у кого з тренерів є достатньо хороший побутовий інтернет, якого вистачає, аби на YouTube дивитись відео, але не вистачає аби в ZOOM проводити конференцію. Є матеріал, який вони малюють на дошках, пояснюють, а вдома вони їх не мають, їм не вистачає наочності, адже ми, як Інститут, це все надаємо для навчання. Як зв’язатись, який обрати час, як частину матеріалу перевести в онлайн-формат, де більше двох людей. З початком пандемії майже всі сидять в одній квартирі, у них є діти, деякі взагалі в одній кімнаті, і при цьому потрібно тримати увагу слухачів протягом двох годин.

Було прийняте рішення проводити це у форматі одної пари, 1 година і 20 хвилин. Але далі постало питання – як в цей проміжок часу помістити інформацію, яку ми, зазвичай, розказуємо протягом усього дня? Тому, була проведена дуже вагома двотижнева робота тільки аби почати це. І от одна із тренерок Інституту провела захід у форматі, в якому потрібна була колосальна підготовка з точки зору реформації матеріалу. 8 заходів у форматі, в якому молоді політики можуть провести для медіа в контексті виборів, аби привернути до себе увагу, як до кандидата – створити інфопривід на виборчій ділянці. І от вже зараз ми звикли, як це все краще проводити.

Специфіка полягає в тому, що на перший погляд може здатись простим. Ми знаходимо якісного тренера, оголошуємо тему, а треба ще заволодіти увагою людей. Стало дуже багато конкурентів, адже всі, знаходячись вдома, проводять різноманітні вебінари, певні зустрічі, але кількість активістів, кількість людей, зацікавлених у вжитку якісного контенту, не зросла. Збільшилась кількість людей, що надає послуги, але не збільшилась кількість споживачів, тому постає питання – а що треба зробити, аби саме ти зачепив глядача?

Ми починали перший вебінар наприкінці березня 2020 року із 40 учасниками, а потім дійшли до того, що не вистачало базових обмежень ZOOM і потрібно було підвищувати до залучення більшої кількості учасників, бо у нас було близько 205 людей, заяви надходили все нові і ми розуміли, що треба якось розширятись. Ми випрацьовували своєрідний рефлекс, що от кожний четвер в певний час ми проводимо вебінари. Почали користуватися рекламою на Facebook. Це стало необхідним, адже у нас є база даних, але люди зараз не так часто проглядають пошту – всі втомились від карантину, літо, деякі поїхали на відпочинок до моря. З точки зору неформальної освіти, відвідуваність дещо зменшилась і це колосальні виклики аби в таких умовах все одно лишатись на тому ж рівні.

Результати у нас поділяються на кількісні та якісні. Кількісні результати – це кількість зареєстрованих заяв та кількість тих, хто справді «приходить» на вебінар. Тобто, ми вимірюємо відсоток, скільки людей «дійшло» і це є важливим критерієм у smm-просторі, без якого наразі стало неможливо. Наприклад, 40% – це вже добре. Як відбувається проведення – людина зареєструвалась, автоматично одразу їй приходить посилання на zoom, в день вебінару о 12:00 та 15:00 йому/їй приходить нагадування, що сьогодні о 16:00 буде вебінар. Тобто, ми постійно залишаємось на зв’язку з учасниками та учасницями, завжди «тримаємо їх в курсі». І не менш важливою є взаємодія після вебінару зі своєю аудиторією. Ми робимо фідбеки (зворотній зв’язок). А саме, всі презентації, записи матеріалу надсилаємо всім, хто взяв участь у вебінарі і дуже приємно потім на Facebook бачити відгуки. Також, пишемо про те, що було приємно отримати питання від певного учасника або учасниці, залюбки відповідаємо на нашій сторінці, або розсилаємо нашим підписникам, маючи певне ком’юніті (спільноту) в мережі Facebook. Це сторінка Міжнародного республіканського інституту. Там ми пишемо, що от з певного вебінару ми для підписників зробили хайлайти (історії, які можна зберігати більше, ніж 24 години), відео-нарізку кращих моментів. Підписники можуть отримати цю суху вижимку, а більше інформації знайти на офіційному сайті у форматі міні-статей.

Щодо якісних показників, то у нас є анонімна анкета, проходження займає близько двох хвилин, там небагато питань. В zoom є можливість прикріпити файл. Коли учасник виходить із конференції він автоматично переходить до google-форми, яку треба заповнити. Якщо, буває, мала кількість людей, що заповнили анкету, ми робим розсилку, пояснюємо, що це займе лиш пару хвилин. Чекаємо, доки хоча б 50% учасників дадуть відповідь на нашу анкету і тоді вже приблизно можна робити висновки про якість вебінару. Питання там переважно про те, чи сподобався учасникам та учасницям вебінар, що нового дізнались вони, які теми було б цікаво прослухати наступного разу, адже всі теми для вебінарів ми обираємо на основі запитів наших учасників та учасниць. Тобто, якщо люди зацікавлені в темі кібербезпеки – ми шукаємо того, хто може компетентно провести вебінар з кібербезпеки. Ми постійно звертаємо увагу на те, що саме цікаво глядачу, ну і оцінка вебінару за п’ятибальною шкалою. «Чи сподобалась робота тренера?», «Чи дізнались від тренера щось нове?» та подібні питання.

На наші заходи намагаємось залучати різну аудиторію. На перших вебінарах у нас була та ж аудиторія слухачів, що і в школі молодого політика чи в академії політичного лідерства. А потім почало працювати «сарафанне радіо» і протягом карантину, починаючи з березня 2020 року, наша база даних поповнилась на 700 нових контактів. Я вважаю, це достатньо велика кількість конкретно нових унікальних облич. В більшості, це молодь. Ми ще працюємо з політичними активістами, тими, хто цікавиться, бере участь або збирається балотуватись.

Одна з наших ініціатив «Визначай своє майбутнє» («Define your future») і конкретно в рамках цієї ініціативи ми проводимо передвиборне навчання і для кандидатів, і для електорату. Людей цікавить не формат студентських пар, де подають суху теорію, а та ж теорія, що супроводжується одразу практичними кейсами. Навіть у випадку з тим ж медіа в контексті політики, треба показувати робочі механізми. Не залежно від того, хто саме був тренером на вебінарі – учасники можуть нам писати. У кожного є можливість контакту як з працівниками Інституту, тобто з нами, так і з нашими тренерами. Навчання для молоді, для політичних партій, для мерів та депутатів міських рад, для представників НДО, для людей з Криму, Донецьку та Луганську. Також є навчання для жінок, адже ми беремо участь в прописанні гендерного балансу в певних документах в політичному представництві.

Ми постійно колаборуємо (співпрацюємо) як з політичними партіями, так і з депутатами, навіть якщо у нас різні напрямки – ми все одно об’єднуємо зусилля, створюємо панельні дискусії, даємо молоді можливість поспілкуватись з людьми, котрі вже обирались в народні депутати. Молодь на початку свого шляху отримує змогу поспілкуватись з людьми, які вже мають певний досвід і це цікаво. Ми культивуємо інтерактивність та практичність, аби суху інформацію звести до мінімуму. Є, звісно, теми, де без теоретичної бази працювати неможливо, наприклад, та ж кібербезпека. Але, все ж таки, намагаємось зробити свої заходи цікавими.

*Матеріал взятий з Бюлетню_НДО-Інформ_2020_1(58)  ст. 4-7.

You must be logged in to post a comment Login