Втрачені можливості для громадських організацій

Filed under Новини

2012 рік відзначився рядом позитивних змін у сфері становлення громадянського суспільства. У минулому році Указом Президента було затверджено Стратегію державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні, де вперше за довгий час значну увагу було приділено розвитку інститутів громадянського суспільства на регіональному рівні. Зокрема, на виконання положень Стратегії та Плану першочергових заходів щодо її реалізації, до грудня 2012 року у кожній області повинні були ухвалені цільові регіональні програми сприяння розвитку громадянського суспільства.

Зазначені програми можуть стати тим інструментом, який створить нові можливості для розвитку та діяльності громадських організацій на місцевому рівні. Саме через програми можна залучати інститути громадянського суспільства до розроблення та реалізації державної політики, передбачити додаткові кошти для фінансування соціальних проектів громадських організацій чи створення ресурсних центрів для ІГС.

Вчасно було розроблено та ухвалено відповідні програми у сімнадцяти областях України та АР Крим. Тим не менше, у дев’яти регіонах розвиток громадянського суспільства не був помічений серед пріоритетних напрямків роботи. Серед «лідерів» варто відзначити Дніпропетровську, Донецьку, Івано-Франківську, Луганську, Львівську, Тернопільську, Черкаську, Чернівецьку області, а також місто Севастополь. В цих областях йде суперництво, хто довше не буде ухвалювати відповідні програми. І тут лідери розділилися. В шести областях першість взяли депутати обласних рад, і в чотирьох областях пальму лідерства тримають органи виконавчої влади.

Виконавча влада

У Дніпропетровській, Донецькій, Черкаській та Чернівецькій областях «лідерами» по не ухваленню програм розвитку громадянського суспільства вирішили бути обласні державні адміністрації.

Найбільше відзначилася Дніпропетровська ОДА, яка загалом вирішила не розробляти відповідну програму. Таке рішення було прийнято у зв’язку з тим, що на території області реалізується Програма підвищення правової освіти та політичної культури населення. Тому співробітники обласної адміністрації пішли «інноваційним шляхом» і вирішили змінити назву чинної програми на «Програма сприяння розвитку громадянського суспільства у Дніпропетровській області на 2002 – 2016 роки». Але жодних рішень щодо виконання Стратегії та розроблення регіональної програми досі не було прийнято. Таким чином, про підтримку громадянського суспільства з боку органів державної влади у Дніпропетровській області поки доведеться забути.

Трохи краща ситуація склалася у Черкаській та Чернівецькій областях. Зокрема, в Черкасах Проект програми був розроблений співробітниками обласної державної адміністрації, і зараз перебуває на стадії обговорення з громадськістю. Відповідно, після проведення консультацій з громадськістю, проект Програми має пройти погодження на колегії ОДА. Але говорити про терміни ухвалення регіональної програми розвитку громадянського суспільства в Черкаській області  поки не варто.

Аналогічна ситуація склалася і в Чернівецькій області. Проект «Регіональної програми сприяння розвитку громадянського суспільства на 2013—2016 роки» застряг в кабінетах обласної державної адміністрації в очікуванні розгляду на колегії ОДА. І тільки після позитивного рішення колегії, програма буде виноситися на розгляд обласної ради.

На стадії доопрацювання знаходиться і програма розвитку громадянського суспільства в Донецькій області.

Місцева влада

Розвивати громадянське суспільство непріоритетно також і для органів місцевого самоврядування. Про це свідчать дії депутатів шести місцевих рад, які роблять все, аби не ухвалювати регіональні програми розвитку громадянського суспільства.

Так, досі на розгляді органів місцевого самоврядування перебувають програми в Івано-Франківську, Луганську, Львові, Тернополі, а також місті Севастополь. І це при тому, що Програми в зазначених регіонах були розроблені органами виконавчої влади та подані на розгляд до місцевих рад ще в грудні минулого року. Зокрема в Луганській області проект Програми було внесено на розгляд обласної ради ще 14 грудня 2012 року головою ОДА. Не дивлячись на те, що сесія обласної ради відбулася 29 грудня, тобто вже після подання до ради проекту Програми, рішення ніякого не було ухвалено.

Аналогічна  ситуація склалася і у Львівській області, де текст Програми був направлений на розгляд обласної ради 3 грудня 2012 року. Але зазначений проект досі перебуває на розгляді постійних комісій обласної ради. Терміни щодо винесення проекту Програми на розгляд сесії поки не визначені.

Поширеним аргументом проти підтримки регіональних програм є посилання на інші пріоритети, як от ухвалення бюджету чи затвердження плану соціально-економічного розвитку. Також інтереси органів влади не завжди співпадають з важливими пунктами програми розвитку громадянського суспільства, зокрема в частині виділення коштів з обласного бюджету на підтримку громадських організацій.

Тим не менше, саме завдяки підтримці інститутів громадянського суспільства, органи влади зможуть отримати найбільшу вигоду, а саме – збільшення довіри з боку громадян та підвищення рівня легітимності публічно-правових рішень. В тому числі і економічні переваги, такі як зменшення вартості надання соціальних послуг населенню. Так, згідно дослідження,  проведеного Українським незалежним центром політичних досліджень, в Україні підтримка громадських організацій дозволяє на кожну 1 грн. вкладених бюджетних коштів отримувати послугу вартістю 4 грн. Таким чином, пріоритети громадянського суспільства співпадають із пріоритетами органів влади. Залишається сподіватись, що це зрозуміють і можновладці.

 

Іван Лукеря

Джерело:  Український незалежний центр  політичних досліджень (УНЦПД)

You must be logged in to post a comment Login