Знання чи емоції – що важливіше в навчанні дорослих?

Filed under Новини, Статті

У галузі навчання дорослих триває дискусія щодо того, який компонент важливіший — знання чи емоції? З одного боку, знання включають факти, методики й інструменти, що передаються під час тренінгу. З іншого — емоції, які переживає аудиторія під час навчання, залишають довготривале враження.

Один із досвідчених тренерів, наш колега, який проводив на замовлення громадської організації Інститут соціокультурного менеджменту (ІСКМ) тренінг для тренерів, зауважив – “Люди можуть забути, про що був тренінг, але назавжди запам’ятають емоції, з якими прожили ці дні.” Саме ця теза часто лунає у професійному середовищі і має під собою фундамент — сильні емоції активізують увагу, мотивацію та засвоєння матеріалу.

Знання без емоцій мало буває ефективним

Знання є основою будь‑якого навчального процесу. Вони структуровані, перевірені та можуть бути відтворені. Проте досвід показує, якщо тренінг базується лише на інформативній частині, без залучення емоцій, учасники та учасниці можуть виконати завдання, але не трансформуються глибоко.

ІСКМ вже протягом більше 20 років реалізуються програми з підготовки майбутніх тренерів та тренерок. Ці проєкти поєднують обидва компоненти — теорію та емоційні практики, що дозволяє досягати помітних змін у поведінці учасників та учасниць.

Емоції як каталізатор змін

Емоційно насичена атмосфера відкриває більше, ніж проста інформація. Вона збуджує інтерес, формує довіру і створює безпечний простір для самовираження. Навіть якщо тематика тренінгу забувається, прожиті емоції пам’ятаються завжди. Такий досвід учасники та учасниці потім асоціюють з певним викликом або ідеєю. І саме це часто надихає їх впроваджувати зміни у своїй діяльності чи громаді.

Синергія знань і емоцій

Успіх тренінгу – у вдалому поєднанні. Знання дають структуру і інструменти (теорія, техніки, вправи). Емоції ж створюють енергію залучення, мотивацію і глибоке запам’ятовування.

Згідно з підходом, який пропонує та реалізує ІСКМ – після тренінгу учасники та учасниці не тільки засвоюють матеріал, але й знаходять натхнення діяти, розробляти власні програми, проводити тренінги на базі отриманого досвіду.

Декілька практичних порад для тренерів та тренерок

Розпочинайте тренінг із вправи, що викликає емоції – історія, асоціація з реальним досвідом.

Гармонізуйте теорію із вправами – після презентації робіть обговорення, ролеві ігри, візуалізації.

Відстежуйте реакцію учасників та учасниць, адаптуйте ритм та стиль відповідно до їхнього емоційного включення.

Забезпечте емоційний фідбек — через анкетування, рефлексії або посттренінговий контакт (повідомлення, фото, відео).

Висновок

У дискусії “що важливіше, знання чи емоції?” відповідь очевидна – обидва компоненти життєво важливі. Знання — забезпечують технічну основу, емоції — перетворюють навчання на трансформацію. Як показує досвід ІСКМ, поєднання цих елементів робить тренінги ефективними, змістовними та надихаючими. Для якісних тренінгів поєднання теорії і емоційного досвіду — це ключ до глибокого змінюючого впливу.

Бібліотека ІСКМ містить багато корисних ресурсів — від гайдів до методичних матеріалів — які стануть у пригоді тренерам, тренеркам, громадським активістам, активісткам, а також організаторам та організаторкам навчальних заходів.

You must be logged in to post a comment Login