Розвинуті громади – сила і єдність держави

DSCN2568Ми завжди прагнемо кращого життя. Прямуємо до змін, не знаючи їх наслідків, які можуть нести або прогрес, або регрес. Ми повинні з відповідальністю ставитися до кожного нашого кроку вперед. Рушійною силою позитивних змін є свідоме бажання до розвитку та продуктивної дії. Даним алгоритмом має керуватися кожен громадський активіст, щоб змінити на краще життя громади та всієї країни у цілому. Учасники проекту «Школа громадської участі», що реалізується Інститутом соціокультурного менеджменту (ІСКМ) за фінансової підтримки Фонду ім. Ч.С.Мотта, вже п’ятий рік демонструють яскраві приклади, як здобувши необхідні знання, можна врятувати громади і забезпечити їх процвітання. Тисячі успішних ініціатив, сотні реалізованих проектів – результат навчання, переймання досвіду та бажання до позитивних змін у своїх громадах.

Проект «Школа громадської участі» розпочався у 2012 році і задав початок дворічного навчання учасників першої Школи (2012-2013). Попри події, що спалахнули в Україні у 2014 році, проект було продовжено і до навчання приступили вже учасники другої Школи (2014-2015). Особливістю проекту є те, що у ньому беруть участь представники з різних областей України – від Сходу до Заходу, від Півночі до Півдня нашої держави. Тому така регіональна залученість сприяла не тільки підготовці до роботи в українських громадах, але і побудові діалогу, пошуку взаєморозуміння та єдності між учасниками у час національного переосмислення незалежності України.

Наприкінці 2015 року проект «Школа громадської участі-2» завершився Другою підсумковою конференцією «Соціальна анімація для розвитку культури та громад», яка проводилася ІСКМ з 29 листопада по 1 грудня 2015 року. Триденний захід об’єднав громадських діячів з різних областей України задля обміну досвідом та пізнання нових можливостей громадської діяльності. Конференція стала завершальним етапом навчання для учасників «Школи громадської участі-2». Також до участі у конференції були запрошені випускники «Школи громадської участі-1» та провідні діячі громадського сектору, зокрема, Андрій Круп’як (громадська організація «Товариство Лева»), Юрій Трофименко (Центр «Ахалар», м. Чернігів) і Василь Полуйко (Західноукраїнський ресурсний центр, м. Львів).DSC_1011

На заході учасники мали можливість представити свій досвід роботи у громадах, надати корисні поради щодо взаємодії з населенням та поділитися секретами успішної реалізації громадських ініціатив. Учасники мали можливість взяти участь у тематичних майстер-класах. Зокрема, випускники першої Школи представили наступні теми для засвоєння – Леонід Жовтило «Децентралізація та її вплив на розвиток місцевих громад. Роль громадських активістів у цьому процесі», Олена Кваша «Специфіка взаємодії з регіональними телерадіокомпаніями», Станіслав Черногор «Громадська робота – хобі, що переросло в професію». Запрошені на конференцію громадські діячі також провели тренінгові сесії для учасників заходу – Андрій Круп’як «Складні ситуації в громаді: робота з кейс-стаді», Юрій Трофименко «Робота з тілом як інструмент взаєморозуміння», Василь Полуйко «Формування критичного мислення. Дилема Фрейре». По завершенню конференції, відбулося урочисте вручення сертифікатів учасникам «Школа громадської участі – 2», що засвідчували пройдений дворічний курс навчання в рамках проекту. Сертифікат затверджує те, що випускники проекту повноцінно готові до активної громадської діяльності, мають сформовані якості громадського лідера, необхідні знання, уміння, навички взаємодії та роботи з громадськістю, проведення різних соціокультурних заходів.

Завершений у 2015 році проект «Школа громадської участі-2» задав початок реалізації вже у 2016 році удосконаленого проекту «Школа громадської участі-3»* з новими ідеями, програмою навчання та тренерською командою.

DSC_0214_1 (29)ІСКМ завжди підтримує своїх учасників і сприяє їх професійному зростанню в громадському секторі. Проаналізувавши потреби випускників першої та другої Шкіл, ІСКМ визначив, що більшість з них потребують розширення професійного кола своєї діяльності, а саме оволодіння майстерністю проведення тренінгів. Тому в рамках третьої Школи, з 24 по 28 лютого 2016 року в м. Львів-Брюховичі, ІСКМ провів «Тренінг для тренерів» (ТОТ). Участь у тренінгу взяло 19 випускників «Школи громадської участі». Тренінг проводили кваліфіковані громадські діячі, тренери з багаторічним досвідом тренерського ремесла, представники громадської організації «Товариство Лева» – Андрій Круп’як та Ігор Добко. Тривалість заходу сягала п’яти днів напруженої та потужної роботи. Перша частина тренінгу передбачала засвоєння теоретичного матеріалу, друга – відтворення учасниками здобутих знань на практиці, а саме групове проведення власних тренінгових сесій. Попередньо, Ігор та Андрій підготували для учасників «тренерські мануали» – опорний інструментарій з підготовки та проведення тренінгу. Кожен пункт мануалу був детально роз’яснений тренерами та опрацьований учасниками під час виконання різних вправ. Об’єднавшись у групи, учасники отримали необхідні тематичні тренерські мануали, роздаткові матеріали і приступили до проведення власних тренінгових сесій. Дана діяльність передбачала відтворення техніки роботи тренера через засвоєний матеріал, передачі змістовної інформації тематичного мануалу, налагодження командної роботи між учасниками групи. Отже, як результат – п’ять груп і п’ять абсолютно неповторних тренінгових сесій проведених учасниками ТОТ. Ключовою частиною навчання було вручення сертифікатів, що засвідчували оволодіння учасниками тренерською майстерністю на «Тренінгу для тренерів». Результати тренінгу не змусили довго на себе чекати, майже одразу учасники почали займатися тренерською діяльністю – проводити власні тренінги, запрошувати один одного у якості тренерів-партнерів.

DSC_1964У березні 2016 року ІСКМ було проведено конкурсний набір учасників до проекту «Школа громадської участі – 3». Учасниками проекту стали 40 громадських активістів, працівників закладів культури, бібліотек, музею, закладів освіти з усієї України (Донецька, Сумська, Львівська, Чернівецька, Полтавська, Київська, Вінницька, Миколаївська, Харківська, Дніпропетровська, Кіровоградська, Хмельницька, Івано-Франківська, Чернігівська області). Отже, 29-31 березня та 5-7 квітня 2016 року в м. Кіровоград відбувся тренінг «Анімація громадської діяльності» для учасників проекту. Тренінг було проведено Левом Абрамовим, директором ІСКМ. На тренінгу учасники змогли отримати нові інструменти в роботі з громадами, оволоділи особливостями впровадження технології соціальної анімації та створення Центрів місцевої активності на базі закладів культури, набути корисні навички саморозвитку і самовдосконалення себе як громадських лідерів. Даний захід був не лише способом отримання нових знань, а й можливістю віднайти нових друзів, партнерів, однодумців, тим самим збагатити свій соціальний капітал.

Перший етап задав початок якісної громадської роботи учасників проекту. Вже 16-18 червня 2016 року у м. Львів-Брюховичі відбувся тренінг «Польський досвід розвитку громад», «Кращі практики розвитку громад» в рамках другого етапу навчання для учасників третьої Школи. Це був не просто тренінг, – це був триденний навчальний марафон з глибинним засвоєнням теоретичного і практичного матеріалу від українських та польських тренерів громадського сектору. Тренінг було проведено для двох груп одночасно, де перша та друга групи були змішані задля знайомства всіх учасників між собою. Структура заходу складалася з двох тематичних боків – «Польський досвід розвитку громад» та «Кращі практики розвитку громад».

Щодо першого блоку «Польський досвід розвитку громад», ІСКМ запросив польських громадських діячів, партнерів організації – Збігнва Мірунськи та Анну Міодинську (громадська організація «Центр активності локальної», м. Варшава, Польща). Для учасників проекту це була унікальна можливість познайомитися та перейняти зарубіжний досвід соціокультурного розвитку громад.

DSCN2378Польські тренери надали корисну інформацію щодо роботи з громадою, представили рівень взаємодії громади та влади в Польщі, розповіли як бути активним учасником процесу прийняття важливих рішень у громаді, наводили приклади вдалих громадських ініціатив. Акцентували увагу на важливості взаємодії таких закладів як – Будинки культури та бібліотеки, які є двома освітніми утвореннями. Також учасники, об’єднавшись у групи разом з тренерами визначали ресурси громади, створювали план співробітництва громади з владою, громадськими організаціями.

Другий блок тренінгу мав назву «Кращі практики розвитку громад», до проведення якого долучилася українська тренерська команда, випускники «Школи громадської участі – 1, 2» та «Тренінгу для тренерів», сертифіковані тренери громадського сектору – Олена Кваша, Леонід Жовтило, Іларіон Власенко, Микола Толстік та Віталій Моргун. В межах даного блоку, кожен тренер провів власну тренінгову сесію з теми, в якій є компетентним та має багаторічний досвід роботи. Саме подібний склад тренерської команди сприяє кращому усвідомленню матеріалу учасниками за методом «рівний рівному», адже вони бачать, що мають такі ж можливості досягнення успіху у своїй громаді як і їх попередники – випускники першої та другої «Школи громадської участі».

DSC_0016Олена Кваша (випускниця «Школи громадської участі-1», КОДТРК «Кіровоград», м. Кропивницький Кіровоградської обл.) представила учасникам тренінгову сесію на тему «Основні елементи регіонального телевізійного ефіру. Практична робота в окремих телевізійних форматах». Олена розповіла як потрібно підготуватися до телевізійного ефіру, яку інформацію доцільно розповідати і як її цікаво представити цільовій аудиторії. Надала поради як спілкуватися з редакторами, запропонувала практично закріпити здобуту інформацію завдяки програванню і запису на відеокамеру телевізійних форматів – ранкове шоу та новини за участі охочих учасників.

DSC_0298Микола Толстік (випускник «Школи громадської участі-2», громадська організація «Школа життя», с. Нова Чернещина, Сахновщинський район, Харківська обл.) провів тренінгову сесію на тему «Розвиток місцевих громад, досвід ГО «Школа життя». Микола представив учасникам власний досвід порятунку маленької сільської школи від закриття, запропонував переглянути цікавий відеоролик Кена Робінсона про особливості американської освіти, потім учасники мали можливість обговорити та проаналізувати стан української системи освіти. З учасниками також було визначено головне завдання школи, і хотілося б прокоментувати Миколу Толстіка, який сказав – «Школа повинна випустити школяра готового до життя».

DSC_0436Леонід Жовтило (випускник «Школи громадської участі-1», громадська організація «Фонд розвитку ініціативи громади», м. Мала Виска Кіровоградська обл.) провів тренінгову сесію на тему «Децентралізація – як інструмент розвитку громади». Леонід розповів учасникам про переваги та недоліки процесу децентралізації, навів приклад створення об’єднаної територіальної громади та перебігу процесу децентралізації у м. Мала Виска Кіровоградської обл. Висвітлив позицію влади щодо проведення процесу децентралізації в Україні, представив закони України, які сприяють та є передумовою даним перетворенням в країні. Підчас практичних вправ учасники мали можливість долучитися до дискусійного обговорення і визначити для себе важливі аспекти з теми сесії.

DSC_0703Віталій Моргун (випускник «Школи громадської участі-1», Центр «Тамариск», м. Дніпро) провів тренінгову сесію на тему «Використання мультиплікації у діяльності громадських неурядових організацій». Віталій розповів учасникам про цілі створення соціальної анімаційної продукції та програмні напрямки роботи соціальної анімації, продемонстрував учасникам анімаційні мультфільми, що були створені разом з дітьми на різні соціальні тематики. Після перегляду, Віталій запропонував учасникам створити свої власні мультики на відповідну соціальну тематику, об’єднавшись у групи. Клопіткий процес приніс приємні результати. По завершенню сесії відбувся перегляд напрацювань учасників у сфері соціальної анімаційної продукції.

DSC_0610Іларіон Власенко (випускник «Школи громадської участі-2», Ініціативна група «Центр творчого розвитку», м. Павлоград, Дніпропетровська обл.) представив учасникам тему для опрацювання «Малі проекти для сталого розвитку місцевих громад». Іларіон розповів про особливості малих проектів, як вони допоможуть стати громаді на шлях розвитку. Було обговорено та зафіксовано переваги й недоліки малих проектів. Іларіон надав цікаві аргументи та приклади як залучити людей до участі у громадських ініціативах.

Отже, по закінченню двох тренінгових блоків «Кращі українські практики розвитку громад» та «Польський досвід розвитку громад» учасники отримали сертифікати, які підтверджують пройдене навчання з відповідної теми тренінгу. За три дні учасники отримали ґрунтовний базис знань, який допоможе їм у подальшій громадській діяльності, що спрямована на розвиток і процвітання громад України. Даний тренінг сприяв переосмисленню учасниками власних особливостей роботи у громаді та формуванню нової удосконаленої системи продуктивної діяльності. Адже вже помітні позитивні прилади втілення знань, використання соціального капіталу на практиці. Наприклад, багато учасників зацікавилися технологією створення мультфільмів з соціальної тематики і почали впроваджувати цю ідею у своїх громадах. Одна із учасниць зацікавилася досвідом функціонування та розвитку польських Центрів активності локальної на базі бібліотек, де наразі консультується з цього питання з польською тренеркою Анною Міодинською.

«Школа громадської участі» активно навчає вже третє покоління громадських лідерів, соціальних аніматорів, актив нашої країни. Попереду ще достатньо тренінгів, зустрічей та багато корисної інформації в раках проекту. ІСКМ не втрачає контакт зі своїми учасниками, адже «Школа громадської участі» – це великий колектив однодумців, об’єднаний між собою міцним дружнім зв’язком взаєморозуміння та взаємодопомоги, що прямує вперед до позитивних звершень у громадській діяльності.

 

Матеріал підготувала Анастасія Шевченко –  асистент проектів в Інституті соціокультурного менеджменту (ІСКМ) м. Кропивницький Кіровоградської обл. Досвід роботи в громадському секторі – півтора роки.

Життєве кредо: «Любіть – полюблять, творіть – зрозуміють»

Контактна інформація: ash.iscm@gmail.com

 

* проект «Школа громадської участі-3» реалізується Інститутом соціокультурного менеджменту (ІСКМ) за фінансової підтримки Фонду ім.. Ч.С,Мотта

* “НДО-Інформ” №1, (52) 2016

You must be logged in to post a comment Login