Як підвищити якість освіти в умовах децентралізації

Filed under Історії успіху, Новини, Статті

DSC_0124 (2)Освіта є державотворчою. Наша робота сфокусована на підтримку об’єднаних територіальних громад, які створюються в рамках цієї реформи. За останніми даними (на момент підготовки випуску) вже створено 367 громад і найбільш болючим питанням в рамках цієї реформи є саме освіта. Наразі ми реалізуємо проект «Підтримка децентралізації в Україні» за фінансової підтримки SIDA, який розпочався у 2014 році як ініціатива уряду Швеції щодо підтримки ініціатив уряду України. Проект працює на двох рівнях — національному та регіональному. На національному рівні передбачено співпрацю з різними міністерствами, центральними органами виконавчої влади, наприклад, з Міністерством освіти, Міністерством фінансів та Міністерством охорони здоров’я. Наші експерти працюють над вирішенням питання розробки нових форм розрахунку субвенцій. Головний бенефіціарієм є Міністерство регіонального розвитку – центральна виконавча влада, яка відповідальна за впровадження децентралізації.

Для роботі на регіональному рівні, ми обрали Хмельницьку область, що налічує 26 об’єднані територіальні громади з різними економічними і соціальними ситуаціями. В цьому плані Хмельницька область дуже репрезентативна, особливо, якщо ви хочете напрацювати певний досвід роботи. Ми отримали підтримку з боку департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації і це важливо, оскільки в багатьох областях департаменти майже не цікавляться тим, як живуть громади. Ми відчуваємо підтримку департаментів, коли проводимо свої регіональні семінари (вже проведено у 15 областях). Прикро, що в Кіровоградській області, з певних причин, в нас зірвався семінар.

DSC_0035 (2)Власне в цих громадах, разом з керівниками відділів освіти, директорами шкіл, вчителями, представниками департаменту освіти виїжджаємо, дивимося яка ситуація в громаді. Умовно, нашу роботу можна поділити на дві частини, перша — це створення органу управління освіти, тому що якщо створилася нова громада, нові виконавчі органи і, відповідно, повинен бути новий орган управління освіти. І тут постає вагомий аспект в тому, щоб не була зроблена “сіра копія” відділу освіти районної державної адміністрації. В громадах, з точки зору фінансових та управлінських повноважень, набагато більше можливостей якісного та ефективного управління освітою, ніж в районних адміністраціях. Але якщо вони перенесуть з районної адміністрації, районних відділів освіти всі ці проблеми, які там були за останні декілька років, що в принципі і створило проблему в сільській освіті, то новостворений відділ освіти об’єднаної територіальної громади нічого на краще не зробить.

Дуже важливо знати, яким чином створити ефективний орган управління освітою, як зробити його більш прозорим, що буде працювати в партнерстві з батьками, вчителями. Громади мають всі можливості і для короткострокового управління освітою (як це робили районні адміністрації), а також мають можливість розробляти свою довгострокову стратегію в освіті.

Завжди постають такі освітні питання: як буде працювати освіта в громаді, яка буде мережа, які будуть пріоритети, як буде проходити процес залучення партнерів, як створити якісний орган управління освітою, які його функції, з чого складається, вирішення кадрових питань та роботи методичних служб. Наприклад, більшість вчителів не люблять методичні служби, тому що вважають їх контролерами, які тільки заважають працювати. Але в громадах можна створити справжню методичну службу, яка буде допомагати вчителям, оскільки вчителі з сіл, зазвичай, не мають часу для саморозвитку. Тому такі вчителі повинні отримати якісну методичну підтримку — це є однією з умов покращення освіти в сільській місцевості. Те, як створити якісну методичну службу, яка повинна бути структура роботи, як підвищити компетентність методичних працівників заради уникнення старого контролю і освоєння нових форм роботи — є тим, над чим ми працюємо. Іншим не менш важливим освітнім питання об’єднаних територіальних громад над яким ми працюємо є позашкільна освіта – як забезпечити в позашкільну роботу не тільки учнів, які живуть в місті, але й тих, які живуть на далекій відстані від адміністративних центрів в інших селах.

DSC_0102 (3)Другим напрямом нашої роботи – є оптимізація мережі, навколо якої створено багато міфів та помилок з того як правильно здійснювати оптимізацію, з чого починати, які є етапи оптимізації. Зазвичай, в громадах оптимізація здійснюється не прозоро, адміністративно, ігноруючи бажання людей знати чому саме так робиться – це все призводить до конфліктів між батьками та вчителями, адміністрацією, відділом освіти. Іншою частиною нашого навчання в рамках проекту – є те, як розробити довгостроковий план оптимізації освіти об’єднаних територіальних громад.

Оптимізація мережі – це інструмент реагування на зміну зовнішнього середовища, зміну показників – демократичних та економічних, вимог якості освіти, сучасних методів. Є державні стандарти та політика освіти, які мають бути єдиними в державі. Але за ефективне управління мережею освітніх закладів, які допомагають досягти цих самих стандартів відповідає місцева влада. Тому оптимізація є ефективним інструментом. Наприклад, опорні школи є одним із інструментів оптимізації школи. Але є приклади, де громада оптимізувала мережу не створюючи опорних шкіл. Оптимізація це необхідна вимога, виклик на який повинна реагувати місцева влада, щоб досягнути якісних стандартів освіти. Якщо уникнути процес оптимізації, по-перше, громада ніколи не досягне якісної освіти, діти, які ходять до школи, що підпорядковується адміністративному центру отримають набагато кращу освіту, ніж діти, які залишилися навчатися в мало наповнених класах. По-друге, всі гроші громади будуть витрачатися на утримання цих неефективних шкіл з поганою якістю освіти.

На основі наших напрацювань в Хмельницькій області ми розробляємо методичні рекомендації – «Методичні рекомендації щодо створення системи управління освітою об’єднаних територіальних громад» (станом на 22 лютого 2016 року). Наразі ми працюємо над наступним посібником, він буде більш змістовним та деталізованим по розділах. Базуючись на наших напрацюваннях, ми проводимо регіональні семінари – це одноденний захід для представників ОТГ, іноді районних адміністрацій, Департаментів освіти, інститутів освіти. Ми бачимо, що існує дефіцит інформації, оскільки освіта складає 40-45% бюджету громади, це галузь, яка зачіпає десь 30% населення – учні, батьки, вчителі. Освіта є найбільшим роботодавцем в громаді. Через освіту місцева влада може показати свою спроможність, що вона дійсно може покращити життя, умови розвитку дітей та молоді. Тому попит на навчання щодо освіти дуже високий.

DSC_0095 (1)Наша перша ініціатива, на якій варто зосередити увагу – на базі Дунаєвецької територіальної громади Хмельницької області разом з Департаментом освіти в рамках проекту створився навчально-методичний центр по збору систематизації і розповсюдженню кращих практик управління освітою. Багато ОТГ, які об’єдналися ще у 2015 році мають свій методичний досвід по управлінню освітою і ми вирішили почати збирати цей практичний досвід, систематизувати його. Для того, щоб центр працював ефективно, ми почали самі відбирати практики. А для того, щоб вони були доступні іншим ОТГ, ми розробили «Онлайн платформу кращих практик», де можна дізнатись про практики, які вже є і, одночасно, ми запрошуємо додати свою практику. Платформа може бути корисною, якщо громади не будуть тримати в себе здобуту інформацію, а будуть її поширювати, обмінюватися нею. Наш експерт їздить по цим громадам, наприклад, в найближчих планах відвідати і описати практичний досвід в освіті у Новоукраїнській об’єднаній територіальній громаді Кіровоградської області. Щоб прискорити створення бази даних кращих практик, ми плануємо оголосити конкурс кращих практик серед представників сфери освіти ОТГ. Автори перших практик поїдуть на навчальну практику до Естонії.

Нашим експертам не вистачає часових ресурсів передати знання у всі громади, тому ми вирішили створити регіональні команди консультантів, а саме, щоб до них входили представники Департаменту освіти, Інституту післядипломної педагогічної освіти, центрів підвищення кваліфікації держслужбовців, представники асоціації об’єднаних громад. Тобто в кожній області створити такі команди, які отримають можливість пройти відповідне навчання на наших тренінгах. В результаті, ці команди зможуть надавати якісну консультативну допомогу на регіональному рівні.

За підтримкою Міністерства освіти і науки Україні у департаменти/управляння всіх областей були надіслані листи з інформацією, що буде проведено тренінг для тренерів. На початку березня ми провели даний тренінг для працівників Департаменту освіти і науки ОДА. Участь у тренінгу взяли представники з 21 області України, на жаль представники Департаменту освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації проігнорували можливість взяти участь у тренінгу. Наступний тренінг для тренерів передбачений для Інститутів підвищення кваліфікацій та Центрів підвищення кваліфікації. Після навчання ми плануємо провести тур регіональних команд до Польщі. Команда налічуватиме по 10-12 учасників до якої будуть входити учасники, які пройшли тренінг, керівники відділів освіти громад, директора шкіл громади.

DSC_0136 (1)В Хмельницький області використовують метод порівняння формальної освіти. Якщо порівняти збіг рівня результатів річних оцінок учнів і результатів ЗНО в старших класах, то в містах цей показник сягає 70-80% збігу, а в сільській місцевості 25-30% підтверджують результат збігу річної оцінки та ЗНО. За останні 10 років погіршення економічної ситуації сільської місцевості, диспропорції соціально-організаційного розвитку цих територій призвели до того, що кількість учнів скорочувалася, а кількість вчителів і шкіл не зменшувалася, все залишилося як і було раніше. Якісної освіти не було, а школи при цьому забирали значні ресурси громади. Тому оптимізація шкіл є шляхом вирішення цих проблем. Школа повинна надавати якісні освітні послуги, держава має бути на боці дитини.

Оптимізація має проходити прозоро, із залученням громадян, дуже важливою є комунікація з батьками, вчителями та іншими учасниками навчально-виховного процесу. Об’єднані територіальні громади — це громади, в яких люди мають право на свою владу.

На свої семінарах ми часто ставимо питання учасникам: “чим відрізняється адміністрування районної адміністрації від управління освітою об’єднаних територіальних громад?”, на яке чуємо відповідь – “нічим не відрізняється”. А відмінності є, наприклад, в порівнянні з районними адміністраціями, саме в громадах влада повинна бути більш прозорою, підзвітною, вона обирається громадою, люди є залученими до вирішення найбільш болючих питань громади, мають право знати про все, що відбувається в громаді.

Новий «Закон про освіту» стосується перспективи, є більш автономним і відповідає ролі навчальних закладів. Наприклад, на посада директора школи повинні обирати на конкурсній основі, щоб обрати найкращих керівників освітніх установ. Тоді школи зможуть отримати більше повноважень і, відповідно, більше відповідальності, щоб створити у школі не тільки гарну інфраструктуру, але щоб дійсно існувала атмосфера сучасних методів навчання, залучення дітей до розвитку необхідних навичок, адаптації до ситуації, схильності до аналізу навколишнього середовища, прийняття відповідальні рішення та роботи в команді. Тобто всі ці нові методи можуть бути впроваджені в сільській школі, якщо ОТГ реалізують плани оптимізації шкіл. Тоді можна сказати, що в сільській місцевості відбудеться поліпшення якості освіти й сільські учні зможуть конкурувати зі своїми однолітками з міських шкіл.

Айдер Сеїтосманов – експерт шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні», м. Київ

You must be logged in to post a comment Login